Vyhledávače, jejich typy a rozdělení
Hned na začátek si definujme pojmy. Na celém serveru seomaster.cz je používám termín
internetový vyhledávač k označení takových vyhledávačů
nebo jejich metod, které vyhledávají tzv.
fulltextově. Toto je druh vyhledávání, které můžeme pomocí SEO ovlivnit a zároveň druh nejvíce využívaný uživateli internetu.
Druhá možnost vyhledávání je
katalogová, která se v článcích na tomto serveru také nazývá jednoduše
katalog. Výsledky katalogů a jejich pořadí můžeme ovlivnit většinou jen zaplacením reklamy u provozovatele daného vyhledávače a o tom pojednává kapitola
SEM marketing.
Povězme si, jak tedy funguje fulltextový vyhledávač. Technologie těchto vyhledávačů spočívá v automatickém procházení jednotlivých stránek a ve správném "pochopení" jejich obsahu.
V praxi to znamená, že vyhledávač na základě určitých algoritmů stahuje webové stránky v definovaných intervalech. Záleží na mnoha faktorech, na základě kterých vyhledávač stránky vyhodnotí jako kvalitní, a pak často stahuje celý server a které jsou pro něj (a tedy i pro lidi) nejméně významné, u kterých stahuje jen první stránku v dlouhých intervalech. Stažené (offline) stránky následně zpracovává tak, že se snaží "porozumět" textu a obsah tzv.
zaindexovat. Pokud některá stránka není serverem vyhledávače z jakéhokoliv důvodu stažena nebo zaindexována, je prakticky nemožné, aby vyhledávač pak nabídl texty na této stránce do svého výsledku vyhledávání.
V případě, že stránka je stažena a správně zapsána do jeho databáze, může se ve výsledcích objevit. Na kterém
pořadí se může objevit ovšem záleží ještě na velkém množství kritérií, které nejsou zveřejňovány a je nutné tato kritéria a jejich váha praktickými testy ověřovat u každého vyhledávače zvlášť.
Přehled nejdůležitějších vyhledávačů pro české návštěvníky:
- Seznam.cz - nejpoužívanější vyhledávač, který obsahuje fulltextový vyhledávač (výchozí nastavení) i katalog. Pro složitější a více slovné dotazy si někdy bere na pomoc Google. Seznam má ještě co dohánět oproti některé uznávané zahraniční konkurenci. Jeho výsledky nelze jednoduše odhadnout a pořadí ne vždy odpovídá reálné relevanci. Protože však jde o nejstarší český vyhledávač s největším množstvím funkcí a zřejmě také proto, že pro spoustu návštěvníků webu je tento portál synonymem pro internet, jeho výsledky hledání jsou pro naše stránky bezpochyby nejdůležitějším kritériem úspěšnosti optimalizace.
- Google.com - celosvětově největší a nejpoužívanější vyhledávač s českou lokalizací, který obsahuje pouze fulltextový vyhledávač. Algoritmus pro vyhledávání je nejpropracovanější a nalezené výsledky nejlépe odpovídají tomu, co je hledáno. Oproti ryze českým vyhledávačům má nevýhodu v tom, že nedokáže skloňovat česká slova, proto s tím musíme počítat při optimalizování obsahu webu. Protože jde o druhý nejpoužívanější vyhledávač v ČR a protože některé jeho výsledky přebírá i Seznam.cz, SEO optimalizace našich stránek by měla být v souladu s požadavky tohoto vyhledávače.
- Centrum.cz - pro fulltextové vyhledávání používá engine Morfeo a obsahuje i katalog. Druhý český nejpoužívanější vyhledávač, i když s velkým odstupem za Seznamem.
- Jyxo.cz - český pouze fulltextový vyhledávač, svou filozofií se trochu podobá Google, zdaleka však není tak úspěšný a používaný. Obsahuje však české tvarosloví a v případě potřeby dokáže hledat různé pády zadaného slova včetně synonym. Jeho výsledky dříve používal i Seznam.cz, v současné době však již Seznam používá svůj vlastní fulltext.
Pro běžného českého uživatele jsou ostatní minoritní vyhledávače nepříliš významné, proto je nemá smysl zde vyjmenovávat, nebo se urputně snažit o optimalizaci pro ně.