Co je SEO optimalizace a k čemu je
SEO je zkratka, která znamená
Search Engine Optimization, tedy česky
optimalizace pro vyhledávače.
SEO jako takové je vlastně obecný postup, jak optimalizovat konkrétní webové stránky pro vyhledávače. SEO se zabývá optimalizací pro
fulltextové vyhledávání, tzn. pro vyhledávání klíčového slova nebo slov.
Optimalizací se v této souvislosti myslí vytvoření nebo upravení struktury webových stránek tak, aby vyhledávače
zaindexovaly (uložili do své databáze) co nejvíce klíčových slov nebo frází, obsažených na těchto stránkách.
Situace na internetu je velmi podobná reálnému konkurenčnímu prostředí. Čím více internet obsahuje webových prezentací,
tím je náročnější přimět návštěvníka k návštěvě právě našeho webu. Je lhostejné zda se jedná o komerční web nebo neziskový server, naším cílem vždy je, kyž už vynaložíme energii, čas a prostředky ke vzniku nějakých stránek,
aby na tyto stránky přicházeli návštěvníci, pokud možno v co největší míře.
Je dobré si uvědomit, kdo jsou ti lidé, kteří mohou navštívit náš web. Základní rozdělení může být asi následující:
- Náhodní návštěvníci
- Návštěvníci, kteří našli náš obor činnosti nebo produkt v katalogu
- Návštěvníci, kteří se k nám dostali přes naši (placenou nebo neplacenou) reklamu
- Návštěvníci, kteří pomocí vyhledávače našli na našem webu nějakou frázi (např. výrobek)
- Návštěvníci, kteří již znají adresu našeho webu nebo ji mají uloženou ve svém prohlížeči
SEO optimalizace může přímo ovlivnit čtvrtou kategorii návštěvníků, resp. počet a kvalitu odpovědí na jejich vyhledávací dotazy.
A že se vůbec nejedná o malé množství návštěvníků, které používá k nalezení nějakých stránek
internetové vyhledávače, můžeme zjistit ze statistik přístupů na stránky.
Cílem optimalizace SEO je tedy ve výsledcích vyhledávání
posunout na přední místa naše stránky. V ideálním případě hned na první stránku a navíc před konkurenční weby. Tím logicky vzniká opodstatněný předpoklad, že
tento web bude více navštěvovaný než weby, které hledající může nalézt na nižších pozicích. Záleží na typu dotazu, který hledající do vyhledávače zadal, ale ve většině případů jen velmi málo uživatelů internetu se "prokliká" na čtvrtou a další stránku výsledku.
Nutno poznamenat, že autoři internetových prohlížečů si toho jsou vědomi, proto logiku svých vyhledávačů konstruují tak, že výsledky řadí podle
kvality odpovědi (nezaměňovat s kvalitou stránek) sestupně.
Jestliže tedy víme, že internet obsahuje obrovské množství webových serverů, musíme tedy nějak zvýšit své šance oproti ostatním. Způsobů je mnoho, ale investice do optimalizace stránek, zejména optimalizace pro vyhledávače - SEO, bývá z hlediska počtu návštěv a investované částky
nejlépe vynaložená.
Obecně lze říct, že každý web lze optimalizovat, pokud však web ještě nemáme, je ideální na SEO návrh pamatovat, už když probíhá
tvorba www stránek.